genetik - läran om ärftlighet

Det har sannerligen varit en totalt jättegalen dag idag. Man sitter som vanligt och lyssnar spänt och intresserat till biologiförsläsningen om genetik och det är därför jag blir så oerhört ledsen och besviken av det som sedan hände. En cell ritades upp på tavlan i storlek xxl och i denna enorma cell ritas en mycket mycket liten cellkärna. Jag kan inte beskriva den sorg, besvikelse och insikt om lärarens okunnighet som vällde upp inom mig i takt med att frågan:
"Är det där propotionerligt?" ställdes brevid mig. Det som sedan följde var absolut inte ett uns av skratt eller hysteri utan rena sorgetårar. Varför i all världen ritas cellkärnan inte ut i propotionerlig storlek? fett sorgligt ju, fan. Kanske var läraren totalt öronbedövad och bedövad i alla andra tänkbara sinnen såsom man lätt blir efter att min genialiska fråga ställdes. Den lyder följande: -Kan man ha anlag för bruna-sned-ormskinnsväskor? isåfall, i vilken kromosom sitter detta anlag? är anlaget för att få bruna-sned-ormskinnsväskor dominant eller recessivt? måste det förekomma homozygot för att komma till uttryck? är den procentuella chansen för att få fenomenet större ju fler bruna snedväskor i ormskinn ens föräldrar haft?
Denna fråga fick jag inte alls det önskade svaret på. tydligen har detta "anlag" ingenting med genetik att göra vilket förefaller mycket lustigt med tanke på att sjukdomen (?) verkar vara både könsbunden och dominant. För er som inte riktigt hänger med nu ska jag förtydliga: dominant betyder att även om du har anlag för både icke-sned-brun-ormskinnsväska och sned-brun-ormskinnsväska så är det det dominanta anlaget som kommer märkas. Eftersom att en skrämmande stor majoritet idag bär dessa väskor, dessutom tjejer, har JAG analyserat detta och kommit fram till att syndromet "brun-snedväska-i-ormskinn" ligger genetiskt placerad i den kvinnliga x-kromosomen och är dominant. Puh. nog om det. Vill bara säga grattis till du som inom kort kommer bli en lycklig ägare till moppehandskar i äkta läder. kan även användas vid fotboll, cross och cricket. Grattis. Grattis tack och lycka till

(tråkigt att sedan få reda på att handskarna inte alls var i läder utan i plast, fyfan vilket lurendrejneri. drejenri påminner mig förövrigt om dreja, vilket påminner mig om den jättefina drejningsrundan jag fick häromdagen. egen drejningsguide i jakt på föremål såsom askkoppar och drejade delfiner, tack!)

Kommentarer
Postat av: rdnb

shysst blogg:d

2008-03-19 @ 13:57:43
URL: http://rdnb.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0