sittipong

kom bara på en sak till som jag skulle skriva om. egentligen är det konstigt att kina är världens folkrikaste land. enligt mig borde kina vara nästan helt tomt eftersom att alla kineser borde efterhand ta livet av sig. för att bortse från rent yttre osmickrande analyser tänkte jag gå in lite mer på livskvalitén. jag såg nämligen en film om en typisk kinesisk jeansfabrik och dess produkton. där jobbade typ 300 kinestjejer 7 dagar i veckan ungefär 20 timmar om dygnet!!!!!!! dom jobbar alltså så mycket att dom knappt har tid att sova. dom jobbar för att tjäna pengar, så dom ska kunna köpa mat, annars orkar dom inte jobba. men det blir ju varken tid eller pengar över, så varför jobba för att köpa mat så man kan jobba, då vill man ju hellre dö? det är en cirkel av meningslöshet. när den här tjejen tillslut efter flera månader fick sin yttepyttelilla lön, smög hon ut på stan efter jobbet. för detta fick hon böta en summa som motsvarade två hela arbetsdagar. men enda anledningen till att hon lämnade fabriken i första taget var för att hon skulle köpa medicin så att hon skulle orka jobba mer!!!!!!!!!! det är ju helt sinnessjukt. fan vad glad jag är för västerlandets kapitalism och löjligt överdrivna kommersiella konsumtionssamhälle. på fabrikerna fick man också böta jättemycket om man skrattade eller log. kan dock tänka mig att det inte hände så ofta. vad fan har man att vara glad över som kines?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0