en fittig och amatörmässig översikt av den stockholmska mångfalden

Jag bor i innerstadsdelen vasastan eller Vasastaden som man också kan säga om man tycker att det låter finare. Vasastaden är en gammal arbetarklass-stadsdel, i grund och botten bodde här många ur den lägre klassen och lägenheterna var inte speciellt dyra, det är väl de senaste 100 åren folk av högre social ställning sökt sig till denna stadsdel med tanke på dess närhet till city. Jag har bott här i tre år och tycker att språket som används här är relativt neutralt om man tex jämför med den lite finare innerstadsdelen östermalm, där många betonar bokstaven "i" när det kommer till talspråk. Östermalm har ju alltid räknats som en finare stadsdel och anledningen till att det förekommer ett mer sofistikerat och välartat språn där kan ju ha att göra med att många som bor där ärver sin rätt och kommer från finare familjer, östermalm känns lite för mig som en inceststadsdel, är det inte gamla tanter som bor där så är det folk som har fått ärva sin titel, sina pengar och därmed sina etikett och språkvanor, alla känner alla och sociteten vill få barn med sociteten, att inte gifta sig med någon som är lika rik som en själv är lite av en skam för familjen, nästan som om att en judisk man i palestina gifter sig med en muslimsk kvinna uppvuxen i israel. I stan framförallt tror jag att många väljer hur de vill prata för att kunna kontrollera hur de vill bli betraktade av omvärlden, många som bor på tex östermalm vill visa att de är överklass och då är det ett enkelt sätt att betona "i" och ha ett sekulärt vokabulär istället för att prata som pöbeln. I vasastan tror jag snarare att folk vill bli betraktade och uppfattade "icke-snobbar", för trots att vasastan är en relativt dyr stadsdel så är det inte samma sorst statuseftertraktan och drömmen om att vara en "innemänniska" som på Öfvre Östermalm. Anledningen till att jag kan säga såhär om östermalm är ganska befogad, jag har nämerligen till viss del själv vuxit upp där då min farmor har bott där i hela sitt liv och jag har tillbringat väldigt mycket tid där och spenderat mina unga år runt karlaplan. Jag märker direkt skillnaden på personer som bor där och personer som bor i tex. vasastaden. Strävan efter att vara någon är absurd och gör mig nästan en smula illa till mods. I vasastan däremot tycker jag att folk pratar relativt neutralt, samma som på kungsholmen, det känns mer som de två stadsdelar som inte riktigt tar ställning och inte hamnar under en speciell kategori gällande vilka som bor där och hur man pratar. Min far, som är född och uppvuxen på södermalm pratar själv mycket på "e", lite som de gör i gamla stockholmska filmer och serier. Södermalm idag är väl dock inte som det en gång var. Alternativa människar landet över vallfärdas till södermalm för att kunna vara sig själva och bli accepterade som homosexuella, veganer eller bara modemedvetna vintageälskare. På söder idag tror man inte på könskillnader lika lite som man i vasastan tror på klasstillhörighet. På söder är det viktigt att vara androgyn, pojkar bär klänningar, flickor snaggar halva huvudet och språket präglas av denna jämnställdhet, därför är det inte mycket sexolekt och alla pratar ungefär på samma sätt, detta gäller då mest ungdomar och folk som verkligen söker efter sin identitet. Även många kulturellt intresserade och engagerade människor har ju entrat södermalms vackra portar, från västerbron i väst till liljeholmsbron mot söder lever nu många gamla kulturpampar som kungligheter. Även detta har ju såklart spelat sin roll när det kommer till språket, för söder är inte bara de identitetssökandes stadsdel utan även de pretentiösa och intellektuellas paradis. gamla ställningstagande böcker som "brott och straff", andra dostojevskiverk och även en hel del kafka har utvecklat och förnyat (eller bara underutvecklat?) den södermalmska dialekten. Ungdomar på södermalm tycker förstås att detta är mycket intressant och de böjer sig inte i första taget för att diskutera sovjetlitaraturens samlade klassiker över ett glas rött vin på nästa och i princip alla sociala tillställingar, därför kan många unga som bor på söder lätt uppfattas som intellektuella vid första anblick, men var försiktiga, om du lyssnar noga märker du att det bara är citat ur "processen" eller "anna karenina" som yppas, detta är alltså en illusion.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0